Saturday, October 30, 2010

Camera Digital vs DSLR

huhuhu... dah lame gile tak update blog...biase la...kehidupan agak bz kebelakangan ni..dengan pelbagai jenis assingment, kerja dan banyak lagi la..hehhe... ok...entry kali ni saye nak bercerita mengenai kamera...iya!! kamu betol..sebut balik betul2 mengikut kaedah fonetik yang betoll....kamera....heheheh....

saye ni mmg dari dulu suke sangat ambik gambar. pantang jumpe kamera, mesti nak ade dalam kamera. bukan sahaja sebagai modelnye, malah sbg tukang ambil gambar.. atau lebih dikenali camerawoman...hehehe... mase sem 2 foundation kami belajar photography bersame lecturer tersayang gitu...ahakkkssss... emm...mulai saat itu dan semenjak itu, ramai kengkawan saye mulai minat bidang ini. kebanyakan kawan saye juga telah mempunyai kamera DSLR yang pelbagai jenis dan functionnye... saye tumpang sekaki la sebagai model dan jurugambarnye...hehehe..
memang tak dinafikan gambar2 yg diambil dgn menggunkan DSLR cantik2 belaka. yela,kene jugak pandai gune..bukan main tangkap jek.hehhe..

tapi...apa yang saya mampu beli hanyalah kamera LUMIX iaitu dari PANASONIC..huhuhu...xperlu la nak beli kamera mahal2 cam tu..memang saye minat, tapi banayk lagi benda lain yang boleh beli dgn duti yg akan digunakan utk membeli kamera DSLR itu..huhuhu... so saye nk bgtau di sini ialah kepentingan kamera / gambar dalam kehidupan kita.... GAMBAR...dapat memberi banyak makna kat kita semua. Dengan gambar kita boleh mengimbas balik kenangan kite mase dulu2.. and yg paling penting dapat merakamkan saat2 manis,pahit,sedih,masin,masam dan sebagainye...huhuhuh...

lihatlah kebayakan gambar yg saya ambil menggunakan LUMIX... :) no DSLR...huhuhu



gambar ini adalah gambar En Mohamed Salleh bin Omar dan Pn. Noraziah bt Md. Noar
Abah n Mama.. tanpe gambar ini, tak dapat nak tengok wajah dorang mase mude. betol x? ;)




tanpe kamera jugak, tak de la saye nak merakamkan gambar saye tgh masukkan anak yam dalam mulut...huhuhu :p saye agak nakal mase zaman mude2..hehhe..sape suruh comel sgt..jalan tekedek2..dah kene masuk dalam mulut. :P




loceng ni diambil mase menjalankan Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) di Sk. Parit Kadir. sekolah tu memang jempol habes la dan mempunyai guru besar yg jempol dan sporting abis!




cepat teke die ni laki ke pmpuan...huhuhu..saye igt mati2 pempuan...rupenye seekor lelaki..ahhaha..name die labu dan sngguh comel... jgn jadi gay ye dah beso.. nnti kecelaruan identiti..haha



gmbar ni diambil mase saye otw balik KL dari SP..esoknye dah puase.. saye dapat duduk depan skali bas 2 tingkat...hehhe...mmg best la kan...cam saye jek yg tengah bawak bas.huhu




ini pule mase saye berada di Padang Besaq, Perlis.. dah la ladang tebu cantik gile, tambah lagi ngan langit yg biru dan mendamaikan.




chenta hati Tina. Adam Farish bin Norazhar..




Semasa mendaki Broga Hill.. Perhh..cantik gile bile dah sampai atas die.. akan pergi lagi wat kali yg ke2 sebab mase ni hujan lebat..skejap jek dapat tgkap gambo.. ;P




Kaki kepunyaan saudari Amira Nabila dan juga saudari Fatimah Munirah.. ;)



Sepetang di Pantai Bersih, Seberang Prai Penang..
Shafinaz dan Ridzuan



Ini juga diambil mase otw dari SP ke KL..cantik kan,, cube teka terdapat bentuk ape di sana...jen..jeng,,jenggg





TINA sayang DADAM...Muuahhhhhhhhhhh



Dan yg terakhir,...xde kene mengena dengan LUMIX or DSLR....ini adalah edit sahaja..saje nk test power..huhuhu..Awak sape hah...hehehe...awak adalah weeehuuuuuu :P

Ok..itu sahaja utk tontonan rakan-rakan..hehhe..so, kamera adalah penting utk kita semua...tak kire kamera mahal, muarh,henpon ataupon lomo..sume adalah kamera yg mampu menceriakan hari2 kita.....huhuhuhu..ok babaiiii..muaaaaaaaaaaaaaahhhh