Saturday, May 29, 2010

kucing..ohh kucing..... :)

Kucing dan Islam..

Islam itu syumul (lengkap), hinggakan panduan untuk berinteraksi dengan haiwan pun ada! Ya, sungguhpun tidak dinyatakan dengan jelas di dalam alQuran,tetapi banyak sangat peristiwa-peristiwa di zaman Rasulullah S.A.W mengenai haiwan, yang menjadi panduan kepada kita. Bukankah baginda itu sebaik-baik role model?Menyayangi haiwan, adalah sunnah Rasulullah. Islam sangat-sangat mengajar umatnya untuk mengasihani haiwan, terutamanya yang jinak seperti kucing. Namun, janganlah terlalu menyayangi haiwan sehingga mengatasi kasih sayang sesama manusia pula!

Kalau kita tengok, negara-negara maju seperti di kawasan Eropah mahupun di sebelah timur (Korea dan Jepun), keprihatinan terhadap haiwan amat dititikberatkan. Pusat-pusat pemeliharaan (adoption center), persatuan-persatuan membela nasib haiwan dan sebagainya ditubuhkan, dalam usaha memanifestasikan kasih sayang terhadap haiwan.Barat mendakwa, seorang individu bernama Richard Martin adalah orang pertama di dunia yang membela haiwan, ketika dia menubuhkan Persatuan Anti-Kezaliman Haiwan pada tahun 1824. Tetapi mereka tidak tahu, jauh lebih lama dari itu, hampir 1500 tahun dahulu, Rasulullah telah terlebih dahulu mensyariatkan umat Islam untuk berlaku baik terhadap haiwan! Nak tahu kisahnya?

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, sesungguhnya Rasulullah pernah besabda:


“Seorang pelacur dari Bani Israel diampun dosanya oleh Allah dan dimasuknya ke syurga kerana ia bersimpati de

ngan seekor anjing yang kehausan air, lalu ia turun ke dalam telaga dan

mengangkut air dengan kasutnya untuk diberi minum kepada anjing itu.”

Subhanallah! Alangkah mulianya berbakti kepada haiwan, sehinggakan dosa yang begitu berat pun boleh diampunkan! Banyak aspek kita boleh lihat pada hadis ini. Pertamanya, wanita tersebut adalah pelaku dosa besar, iaitu berzina (pelacuran).

Namun, bukan itu yang diambilkira, sebaliknya keikhlasan wanita tersebut. Wanita tersebut bersimpati dengan seekor anjing! Walaupun anjing merupakan binatang najis mughallazah, tetapi ia tidak bermaksud kita perlu memandang jijik terhadap binatang tersebut. Wanita tersebut tetap sudi membantu anjing tersebut! Itu keikhlasan yang pertama. Yang keduanya, “ia turun ke dalam telaga dan mengangkut air dengan kasutnya”! Ini menunjukkan, betapa nekad wanita tersebut untuk membantu si anjing yang kehausan. Jelaslah keikhlasan dan ikhtiar yang dilakukan wanita ini, yang datang dari hati yang suci, itulah yang menjadi sebab kepada pengampunan dosa beliau.

Dalam sebuah hadis yang lain pula, diriwayatkan oleh Ibnu Umar, Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:

“Seorang wanita masuk Neraka kerana

seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan dan tidak membiarkannya makan serangga bumi.”

Satu lagi kisah mengenai haiwan, iaitu kucing. Seorang wanita yang menzalimi kucing. Dia mengikat kucing tersebut, malah tidak memberi makan, dan tak bagi pula kucing tersebut cari makanan. Ini menunjukkan betapa keji dan kerasnya hati wanita ini. Dan neraka jualah tempat akhirnya.

Sampingan: Kalau kita tengok kedua-dua hadis ini, kedua-duanya menunjukkan subjek yang sama, iaitu perempuan. Ini menunjukkan yang wanita mempunyai emosi terhadap haiwan, sama ada menyayangi, mahupun membenci. Kerana sayang dan benci itu berasal dari emosi. Kalau lelaki, mungkin hati kering sedikit. Tapi dengan wanita, emosi boleh menjadi kunci untuk ke syurga, mahupun ke neraka! Justeru, jadilah wanita yang pandai mengawal emosi!

Maka kita boleh lihat sendiri, betapa besarnya kelebihan menyayangi haiwan! Rasulullah tidak menyuruh kita bela haiwan tersebut smpai gemuk beranak pinak dan sebagainya, tetapi cukuplah sekadar mengasihani dan tidak menzalimi mereka.

FAKTA MEN ARIK MENGENAI KUCING

Tahukah anda bahwa semua jenis kucing yang ada berasal dari satu nenek moyang meskipun sekarang jenisnya jadi bermacam-macam dan yang paling terkenal adalah jenis kucing anggora dan kucing persia.

Kucing memiliki sekitar 30 gigi dalam mulutnya.

Kucing tidur paling lama diantara binatang lainnya, sekitar 16 jam.

Kucing dengan bulu putih dan mata biru biasanya terlahir tuli, walaupun begitu indera lain mereka berkembang sebagai gantinya.

Dalam kerajaan binatang, IQ kucing hanya dapat dilewati oleh monyet dan simpanse ternyata kucing anggora atau kucing persia yang lucu sangat pandai ya?

Kucing lebih mungkin selamat jika terjatuh dari lantai 20 daripada lantai 7. Alasannya karena kucing membutuhkan waktu setara dengan 8 tingkat untuk menyadari apa yang terjadi, tenang dan membetulkan posisinya.

Sama dengan frekuensi mesin diesel yang tidak sedang bekerja, kucing bergumam 26 putaran/detik

Kumis pada kucing sangat sensitif dan dapat merasakan perubahan tekanan udara bahkan yang kecil sekalipun. Kemampuan ini membuat kucing dapat menggunakannya sebagai penuntun alternatif untuk bergerak dalam kegelapan ketika ia tidak dapat melihat.

Walaupun kucing memiliki 5 jari di kaki depan, mereka hanya mempunyai 4jari pada kaki belakang. Namun pada beberapa kucing dapat terlahir dengan jari banyak sampai 7 bahkan dengan tulang tambahan.

Pada saat kucing berumur 6 bulan, itu setara dengan 10 tahun usia manusia.

Jika anda butuh sinar UV untuk melihat, pakai saja kencing kucing, karena kencing mereka menyala dalam gelap..

Kucing biasanya memiliki berat badan antara 2,5 hingga 7kg dan jarang melebihi 10 kg, kecuali diberi makan berlebih, si pussy bisa mencapai berat badan 23 kg. Dalam penangkaran, kucing dapat hidup selama 15 hingga 20 tahun, dimana kucing tertua pernah diketahui berusia 36 tahun! Kucing liar yang hidup di lingkungan urban modern hanya mampu hidup selama 2 tahun atau bahkan kurang dari itu.

Kucing termasuk hewan yang sangat bersih. Mereka sering merawat diri dengan menjilati rambut mereka. Saliva atau air liur mereka adalah agen pembersih yang kuat. tapi dapat memicu alergi pada manusia. Kadangkala kucing memuntahkan semacam hairball atau gulungan rambut yang terkumpul di dalam perutnya. Sementara itu kucing dapat menyimpan energi dengan cara tidur lebih sering ketimbang hewan lain. Lama tidur kucing bervariasi antara 12 – 16 jam per hari, dengan angka rata-rata 13 – 14 jam. Tapi tidak jarang dijumpai kucing yang tidur selama 20 jam dalam satu hari!

Percaya atau tidak, di abad pertengahan kucing dianggap berasosiasi dengan penyihir dan sering dibunuh dengan cara dibakar dan dilempar dari tempat tinggi. Sejumlah ahli sejarah percaya bahwa wabah Black Death atau wabah pes menyebar dengan cepat di Eropa pada abad ke-14 akibat tahyul itu. Hal itu disebabkan banyaknya pembunuhan kucing yang dilakukan sehingga meningkatkan populasi tikus yang membawa wabah pes tersebut.

Singa adalah rajanya para kucing. Berbeda dari jenis kucing lainnya, tidak hanya dalam penampilannya saja, tetapi juga dari sifat hidupnya yang berkelompok. Seekor singa jantan berat badannya mencapai 225kg (500 lb) dan panjang badannya dapat mencapai hingga 3m (10 ft).

Pada mata kucing ada lapisan pemantul cahaya yang dinamakan tapetum lucidum, yang menyebabkan mata kucing berpendar di malam hari. Lapisan pemantul ini dapat menyerap cahaya 6 kali lebih kuat daripada mata manusia, yang memungkinkan kucing untuk dapat melihat di kegelapan.

Ada lebih dari 3.000 jenis kucing kampung, tetapi hanya 8% diantaranya yang mempunyai silsilah. Dan tidak seperti kucing biasanya, jenis ini ditemukan diseluruh dunia dengan jenis yang berlimpah. Di Amerika Serikat sendiri, jumlah kucing lebih banyak daripada jumlah anjing, dan masyarakat lebih banyak berbelanja makanan kucing daripada makanan bayi.

Kucing kampung – atau jenis kucing apapun juga – tidak mempunyai 9 nyawa cadangan. Mereka juga tidak selalu mendarat dengan ujung kakiknya. Dikatakan bahwa seekor kucing yang jatuh dari tingkat 20 mempunyai kemungkinan selamat lebih besar dibanding dengan yang jatuh dari tingkat 7, karena seekor kucing membutuhkan ketinggian sekurangnya 7 lantai untuk dapat mengatur tubuhnya agar dapat mendarat dengankakinya.

Kucing melangkah dengan kedua kaki kirinya, sedangkan pada saat berlari menggunakan kedua kaki kanannya. Satu-satunya binatang yang melakukan hal ini adalah jerapah dan onta.

Kucing sangat menjaga kebersihan. Ketika sedang mandi (menjilati diri), ia akan melakukan penjilatan terakhir pada anusnya. Ia akan mendahulukan bagian tubuhnya yang mudah dijangkau.

Kucing yang memiliki warna tiga, brangtelon (jawa) dan jantan, akan diburu oleh pejantan lain, karena ia akan lahir sebagai kucing yang “sakti”. Warna yang dimaksud adalah kelabu agak kemerah-merahan, hitam, dan putih.


omeeeyyyy

saye, norakma liyana binti mohamed salleh....seorang pnggemar kuceng...hehehe h...
kuceng adalah haiwan yg sgt comel....n comel la...xboleh betol klu tgok kuceng..geram jek nk peluk2...mmg bnyak dh kuceng yg sye bele dr kecik smpai la ke beso ni...

n cm2 cite dh...yg plg sye mmg xleh lupe....mase tu sye tadika lg..6tahun xsilap sye...sye de bele seko kuceng ni..wane oren..kuceng jntan..nme die omey...syg die,die baik,kcg pndai n memahami..heheh..nk dijadikan cite dlm beberape hari tu, omey xblk umah..kitorg sume risau sgt and smpai la tibe2 abg sye,iatu abg no die ckp omey kne lggar kete kt depa n tadika sye...sye g tadika mmg nangis gile2 la..sume kwan2 time tu pjuk2 n bg smangat suh jgn mnangis..hehehe...tp sye ni mmg pcnte haiwan n tros mnangis n mnangis...abg no pon amek la bngkai omey yg kene lggar tu bwak blk tanam kat blakang umah..siap tnm2 sume n nk dijadikan cite malam tu tibe2 omey blk miaw2 bsing2 kat dapur lapo...kitorg pe lg,...mmg cuak la..lg2 abg no..die yg tanam omey kn...abg sye sorg lg, abg mie sje nyakat suh gali kbur omey tgok die bngun blk ke..hehhee....rupe2ny e yg abg no tanam tu slh kuceng..bkn omey... n sye heppy sgt dpt jmpe omey blk...;) n lame2 bertahun pas tu omey die tgglkn umah..lari xtau g m ne....org kate kuceng ni klu tau die nk mati die g jauh....xnk tuan die nmpak n sedih..........rindunye kat omeyyyyyy... ;'( die kuceng baik n comel sgt..... ;'( tu jek la sal omey..


fatimah.....yg juge pencinte kuceng..bersame2 kitorg bercite2 n bukak pusat pnjagaan kuceng someday..heheh

fuzzy n wuzzy.....anak bubu iaitu kuceng yg dduk kt blook kitorg...sye ngn rumet (ekin) jage dorg2 ni letak bwah katil....smpai la beso n pndai mkn nasi...baru ltak kat lua....rindu dorg sgt...fuzzy kne amek ngn org,...wuzzy pon mybe jgk.....

and sye....dengan kuceng kembar 5..ehhehe..comel kan...:)

rainbow nite.... :)

26mei aritu kitorg last exam...exam PSV2..
ssh jugak la...tp leh la jgk jwab...
n mmg lege la bile dh abes exam..spe xsnok kan abes exam kn?..hehhe..
n tibe2 tutor kitorg, Pn Noridah Ramli nk wat dinner...
kt mne wat,rahsie...die just gtau tema jek iaitu rainbow nite...bukan ramboo ye anak2 ( coki igt rmboo,,hahah lwak gile kot die igt kne pkai bju cloreng2 cm askar..ahah)...kol 7 bas tggu kitorg kat lua maktab..tplksela bejalan kaki kua kt gate tu..dh la msing2 dh vogedeevass n clourfull gitu...kne jln kaki n rmai la yg nmpaknye...
mmg malu n wat2 kntal dan xmalu...huhu...tibe2 ade suare dtg dr dewan munsyi time kitorg lalu tu.. "cmni ke cikgu?"..tnpe mmndang kearah suare trsebut, kami teros melajukan langkah..hahahha....rupe2nye kitorg dinner kat Sp Petani Inn.. Thanks to Pn Noridah...




colourfull kan... :)
gmbo kami satu kelas...xsume trmasuk..hehe

pastu kitorg pon mkn..mmg masing tgh kebuluran pon time tu..dh kauk mmg sedap la kan..ehehe...sye tnpe segan silu telah berkaraoke bersame safwan mahzin lagu dua insan dan myheart ngn pinat...and boleh dikatekan sume org nnyi mlm tu n enjoy sgt...;)
sedih pon ade cz dah nk cuti sem...n dinner tu diadekan sebab nk bepisah la...uwaaaaaaa..... sebulan jek pon cuti... :) ok...syg korang sume....:) jumpe sem depannnnnnnn......


hari menjadi insan yg berumur 20tahun...:)


assalamualaikum... :)

emm..ni 1st time nk wat blog..sebelum ni mmg teringin...tp xtertulis...
slalu suke tulis dlm diary jek...tp tbe2 rse nk share ngn membe2 ape yg sye rase spnjang hidup ni la...hehehe....nak tau sebab ape....sbbnye......sye dah masuk 20tahun..ahhaha..xde kene mngene pon...:)

ok..nk mule ngn 23mei2010..hari sye dah masuk 20tahun.....:)
hari tu ialah hari ahad dan esoknye ade exam PKK..tp ntah la...kitorg sume mls sgt nk stdy...
xtau la nape kn..wlupon duit mmg masing2 dh abes tp kami sume wat mcm ade jek bnyak duit...
mkn kat hot mas (kdai glemer n best kat sp).. sume mkn western food kecuali pinat yg mmg sukekan mkanan kampung...


cececeh..inilah beday girl......heyy sye dah tue..dah 20tahun...xde belas2 dah...hohohoh..tp muke mntain mude kn kn kn??....:)



inilah sahabat2 baik sye yg satu kpale,suke wat jahat sme2,keje gile n sume la spnjang sye berade di IPG KSAH...dlu2 mse mule2 knl dulu msing2 agak wat muke kerek la..lg2 minah yg kat atas belah kanan ni,iaitu ekin n skg ni merupakan rumet sye..dulu xsuke die pon...dhla muke blagak,,bjet ko bagos sgt la hah??...hahaha...xsuke tu la lme2 suke n smakin syg.,.ahaksss....;P

pastu kitorg pon blk...mse otw tu trnmpak kedai kek radix bakery...so kitorg benti n usha kek...ade la kek coklet yg sgguh sedap wlupon murah jek..mmg cri yg murah pon cz msing2 mmg ksmpitan uwang.... :)
yum2...kek coklat yg best sehingga mnjilat jari n bibir...:)
yg 2nd tu kek secret recipe..dari safwan mahzin iaitu besfren kitorg yg sntiase ade jek ngn kitorg wlu kat mne pon kitorg pegi..ehheh...thnks koranggggg..........syg korg.....:)

and hari 23mei2010 tu sye mnghabiskan mase ngn tido,on9,g makan,celebrate beday n call org..kate dpt free call kn....:) call fmily..terharu mama n abah wish..dh la rindu dorg sgt2 ni....
emm tu aje nk cerita smpena hari mnjadi insan yg berumur 20tahun....;)